Tuesday 6 July 2010

Mengapa Belajar Teori Komunikasi

Saya diarah untuk mengajar Teori Komunikasi sebagai pra syarat bagi pelajar-pelajar siswazah yang bukan dari pengkhususan komunikasi sebelum itu. Blog yang dicipta khas untuk mereka mungkin bersesuaian untuk mula bertanya: "Mengapa belajar teori komunikasi?" "Apakah dia teori komunikasi?" "Bagaimanakah mendapat ilmu dari teori komunikasi?" "Apakah kebaikan yang dapat diperolehi dari teori komunikasi?"

8 comments:

  1. Saya masih tunggu komen dari rakan-rakan.

    Mengenai tugasan kumpulan SKKP1043, saya tidak sempat memberi penerangan pada kuliah pertama dan di sini ingin memberi sedikit maklumat. Sila ambil kesempatan untuk membaca conference papers pada persidangan International Communication Association baru-baru ini. Log masuk < http://www.icahdq.org/ > dan klik < Download Program Papers! > dan masukkan password: < singapore > dan seterusnya akses pelbagai kertas berdasarkan < Events Calendar > dengan hanya lihat pada Wednesday, Thursday, Friday, & Saturday. Anda juga boleh cari karya sarjana ternama berdasarkan < Search Schedule >...

    Happy reading... All the best!

    ReplyDelete
  2. hye dr chang..its me p57100..haha..oready download the paper but only several of it..too many ma..hihi..btw, enjoy ur class last week and hope the enjoyement will till the end semester...=)

    ReplyDelete
  3. Happy to see the first response from Norhayati. I hope we all enjoy the class throughout the semester. We were talking about positivistic and interpretative schools. In this case, enjoyment comes from the object (known) or the subject (knower)? Semiotic theory may explain…

    ReplyDelete
  4. hi Dr. Chang... im the cartoon girl u mentioned yesterday... yup really enjoy ur class... still looking for interesting paper to download n try to understand the kategory of comm. n topic falls under it... c u later...

    ReplyDelete
  5. 57101 (md sairol)

    looking at noted ............ "Mengapa belajar teori komunikasi?" "Apakah dia teori komunikasi?" "Bagaimanakah mendapat ilmu dari teori komunikasi?" "Apakah kebaikan yang dapat diperolehi dari teori komunikasi?"

    my personal understnd about teori komunikasi.....memahami bagaimana sejarah komunikasi itu berlaku... daripada sejarah ini kita boleh menghuraikan pandangan sejarah komunikasi yang diterjemahkan oleh cikgu komunikasi seperti littlejohn, miller, lasswell dan lain2.

    sejarah pula ia melibatkan undang2 dan cerita yang boleh diguna pakai sehingga hari ini.

    manakala secara pemahaman individu berkaitan komunikasi adlah satu proses terjemahan dan pemahaman dari seseorang / benda yang akan memberi tindak balas............... be a simple (encode and decode process).

    .....................
    57101 (md sairol)

    ReplyDelete
  6. Hi Cartoon Girl Rohani, Pls furnish your matrix number when responding next time for my record purpose.

    Sdra Sairol, Good attempt in figuring out theory in communicative world. What about other than historical perspective?

    ReplyDelete
  7. Hello Dr. Chang & friends,

    This is my first post and second time entering this blog. My first time was still 'silence' then I forgot to check it back. hehe.

    I would like to share my opinion here (I know it's late):

    1. Mengapa belajar teori komunikasi? - Sebagai seorang pelajar komunikasi, sudah tentu mempelajari teori-teori adalah penting. Teori merupakan 'basic foundation' supaya kita tahu apakah asas bagi jawapan WHAT & WHY bagi setiap persoalan atau fenomena.

    2. Apakah teori komunikasi? - teori komunikasi adalah teori-teori yang berkaitan dengan semua proses yang melibatkan komunikasi. Teori-teori ini adalah terhasil daripada kajian-kajian lepas yang telah dilakukan.

    3. Bagaimana mendapat ilmu dr teori komunikasi? - Cara pertama ialah dengan memperbanyakkan bacaan. setelah memahami teori-teori yang ada, cuba kaitkan dengan fenomena terkini supaya dapat lebih memahami.

    4. Apakah kebaikan yang dapat diperolehi dari teori komunikasi? - Setelah memahami teori-teori komunikasi, kita akan dapat memahami lebih baik proses-proses yg terlibat dalam komunikasi seterusnya dapat mengaplikasi teori-teori yang sesuai dengan aktiviti harian. sebagai contoh, pengkaji perlu tahu terlebih dahulu teori-teori yang sesuai untuk digunakan dalam kajian.

    Pls correct me if I'm wrong.

    Nurbani Ahyar (P57208)

    ReplyDelete
  8. It is never too late in life-long education. Good attempts in your thinking. Keep it up, Nurbani.

    ReplyDelete